Czy wiesz, że obok rehabilitacji to właśnie dieta może wspomóc poprawę jakości życia w RZS? Odpowiednio dobrane żywienie wspiera procesy regeneracji organizmu i pomaga zmniejszyć stan zapalny. Działaj kompleksowo i wprowadź kilka zmian do codziennej diety!

  • Jedz produkty bogate w antyoksydanty – usuwają one wolne rodniki inicjujące procesy zapalne w organizmie. Znajdziesz je przede wszystkim w owocach i warzywach, a szczególnie polecane są: buraki, marchew, jarmuż, szpinak, brokuły, pietruszka, seler, por, sałata, kapusta i nasiona roślin strączkowych, z owoców natomiast borówki, jagody, jeżyny, wiśnie, czarna porzeczka oraz ciemne winogrona.
  • Ogranicz spożycie warzyw psiankowatych, które mogą nasilać sztywność w stawach. Do grupy tej należą m.in. ziemniaki, papryka, bakłażan i pomidory.
  • Włącz do jadłospisu kwasy omega-3, mogą one nie tylko zredukować stan zapalny, ale również co za tym idzie – zmniejszać odczuwanie dolegliwości. Kwasy te znajdziesz przede wszystkim w tłustych rybach morskich (jedz je dwa razy w tygodniu), oleju lnianym, rzepakowym oraz orzechach włoskich. Działanie przeciwzapalne wykazuje również oliwa z oliwek i olej z wiesiołka.
  • Wprowadź do diety produkty bogate w kolagen, który wspomaga regenerację zmienionych chorobowo stawów. Źródłem kolagenu są przede wszystkim galaretki owocowe i warzywne, ryby w galarecie oraz chrząstka rekina.
  • Używaj przypraw o działaniu przeciwzapalnym jak kurkuma, goździki, rozmaryn i imbir. Włącz do diety cebulę i czosnek, gdyż zawarte w nich związki siarki mają działanie łagodzące na stawy.
  • Sięgaj po żywność naturalną i nieprzetworzoną – w przeciwnym razie ze względu na dużą ilość konserwantów i dodatków zaszkodzisz stawom. Dbaj przy tym o odpowiednie nawodnienie organizmu, sprawdzi się tu również bogata w antyoksydanty zielona herbata.
  • Dieta bezglutenowa może mieć pozytywny wpływ na leczenie choroby, obserwuj reakcję swojego organizmu na produkty zawierające gluten.
  • Zadbaj o prawidłowe stężenie witaminy D w surowicy krwi. Pamiętaj, że jeśli zażywasz metotreksat to Twój organizm będzie potrzebował większej dawki kwasu foliowego.

 

Tekst powstał dla Centrum Rehabilitacji Holistycznej Lemiesz i Specjaliści

Scroll Up