Jesień zadomowiła się u nas na dobre, dlatego naturalną kolejną rzeczy – wyciągamy z szafy cieplejsze ubrania. Potrzebujemy ochrony przed zimnem, która pozwoli czuć się dobrze, bez względu na aurę za oknem. Jesień wystawia teraz także naszą odporność, na ciężką próbę. Jak wyjść z niej zwycięsko?

odporność

Na początek: garść informacji

Odporność jest naturalnym mechanizmem ludzkiego organizmu. To system na tyle złożony, że samodzielnie wypracowuje swoisty arsenał reakcji obronnych, będących odpowiedzią na groźne bakterie, wirusy i drobnoustroje. Dzieje się tak za sprawą kilku współpracujących ze sobą organów, takich jak: gasica, śledziona, jelita, szpik kostny oraz węzły chłonne. Ich prawidłowe funkcjonowanie, a co za tym idzie również odporność – można zatem wzmocnić.

Jak budować odporność?

Może się wydawać, że infekcje dopadają jednych z nas częściej, niż innych. Od czego zależy zatem odporność organizmu? Istnieją określone czynniki, mające na nią bezpośredni, pozytywny wpływ. Znajduje się wśród nich:

  • optymalna ilość snu i wypoczynku,
  • ograniczenie używek,
  • systematyczna aktywność fizyczna,
  • niwelowanie stresu,
  • zbilansowana dieta.

Warto w tym miejscu podkreślić, że każdy z tych elementów występujący samodzielnie, nie jest w stanie zapewnić organizmowi upragnionej odporności. Tylko ich połączenie i wzajemne się uzupełnianie, może przynieść najlepsze rezultaty.

Dieta, jako sposób na

Z jednej strony dobrze wiemy, że odpowiednie odżywianie jest podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu. Z drugiej strony wygląda na to, że często o niej zapominamy. Jednak w sezonie jesienno-zimowym, gdy odporność widocznie spada, przypominamy sobie o dobroczynnych właściwościach zdrowego odżywiania. To zbilansowana dieta dostarcza nam witamin, minerałów i niezbędnych składników odżywczych, które wzmacniają naturalne mechanizmy obronne organizmu.

Odpowiednio dobrane posiłki:

  • stymulują pracę komórek układu immunologicznego,
  • przyspieszają namnażanie się dobroczynnych leukocytów i limfocytów,
  • usprawniają mechanizmy obronne tych komórek.

Co zatem jeść, żeby wzmocnić odporność, szczególnie jesienią?

Jaka dieta wzmacnia odporność?

Powinny znaleźć się w niej przede wszystkim te produkty, które wspierają pracę jelit, odpowiedzialnych za prawidłową mikroflorę bakteryjną. Należy je zatem zaopatrywać w błonnik, który możemy znaleźć w produktach zbożowych, takich jak: kasze, otręby, musli czy pieczywo z pełnego przemiału. Organizm potrzebuje również naturalnych probiotyków, których dostarczają: jogurty, kefiry i rozmaite kiszonki.

Jesienią sięgajmy też po zupy warzywne, w których można bez trudu przemycić rozmaite warzywa bogate w witaminę C, takie jak papryka, pomidory, brokuły oraz kalafior. Doskonale smakują doprawione rozgrzewającymi przyprawami, wśród których znajduje się gałka muszkatołowa, curry czy imbir. Fanom mocnych wrażeń smakowych przypadnie zaś do gustu czosnek, który świetnie oczyszcza organizm. Jest także bogaty w witaminę C i PP, ma również silne właściwości bakteriobójcze.

A co z owocami? One również stanowią bogate źródło witaminy C, stojącej na straży odporności. Największe stężenie tego bezcennego przeciwutleniacza zawierają owoce dzikiej róży, przewyższając znaną nam dobrze cytrynę. Wysoką zawartość witaminy C ma także czarna porzeczka, grejpfrut, kiwi, truskawki, agrest, maliny oraz jabłka.

Co dalej?

Wiedza o produktach wzmacniających odporność nie jest wystarczająca do tego, aby znalazły się one w naszej codziennej diecie. Możemy przecież nie wiedzieć, jak je ze sobą łączyć lub kiedy zawarte w nich składniki są najlepiej przyswajalne. Z pomocą przychodzi wtedy dietetyk online, który układa jadłospis dopasowany do naszych potrzeb, indywidualnych preferencji, a nawet nawyków żywieniowych!

Scroll Up