Obecnie na każdym kroku możemy znaleźć pełną gamę suplementów diety – czy to w aptekach, na półkach sklepowych czy w drogeriach. Dlaczego właściwie są one tak rozpowszechnione?

Suplementy diety to nie tylko skoncentrowane źródło witamin, składników mineralnych czy innych substancji wykazujących efekt odżywczy, ale ponadto ich forma umożliwia dokładne i wygodne dawkowanie. Hmm brzmi dobrze, natomiast warto byłoby się zastanowić czy faktycznie ich potrzebujesz?

Istnieje kilka grup osób, u których zastosowanie suplementów diety może być uzasadnione, są to m.in.:

  • kobiety planujące oraz będące w ciąży,
  • sportowcy,
  • osoby starsze, szczególnie przebywające większość czasu w zamkniętych pomieszczeniach,
  • osoby cierpiące na wyniszczającą chorobę m.in. nowotwory,
  • osoby stosujące restrykcyjną, niezbilansowaną dietę redukcyjną,
  • osoby planujące wprowadzić restrykcje dietetyczne (np. zrezygnować ze spożycia produktów mlecznych nie wprowadzając odpowiednich zamienników).

Konsekwencje przyjmowania suplementów

Musisz pamiętać, że nieuzasadnione stosowanie suplementów diety może doprowadzić do hiperalimentacji, czyli zbyt dużego spożycia składnika.

  1. Czy wiesz, że nadmierne spożycie witaminy C zwiększa ryzyko powstania kamicy nerkowej? Uważa się również, że może ono zwiększać zapotrzebowanie na witaminę E i potęgować toksyczność niektórych leków.
  2. Przy przyjmowaniu zbyt dużych ilości żelaza zmniejsza się wchłanianie innych pierwiastków, takich jak cynk czy miedź (skutek – niedobory). Konsekwencją może być również nadmierne gromadzenie żelaza w tkankach i ich uszkodzenie np. trzustki co predysponuje do wystąpienia cukrzycy, a wytwarzający się nadmiar wolnych rodników może zwiększać ryzyko nowotworów.
  3. Nadmierne dawki magnezu mogą wywoływać biegunki, ale również być przyczyną zaburzeń przewodnictwa nerwowo-mięśniowego.
  4. Hiperwitaminoza A może objawiać się osłabieniem mięśni, zahamowaniem wzrostu, wyłysieniem, owrzodzeniami skóry a nawet zaburzoną pracą narządów.

Pamiętaj, że często to już 1 dawka suplementu pokrywa 100% dziennego zapotrzebowania na dany składnik nie uwzględniając jego spożycia z pożywieniem.

Czy aby na pewno bezpieczne?

Warto mieć świadomość, iż zarejestrowanie suplementu odbywa się bardzo prostą drogą. Producent nie ma obowiązku przeprowadzić badań klinicznych i nie musi przedstawić dokumentacji udowodniającej skuteczności preparatu (jak odbywa się to w przypadku leków). W związku z tym, możemy mieć do czynienia z suplementem o niskiej jakości oraz wątpliwej skuteczności. Warto mieć na uwadze, że wprowadzenie suplementu jest procedurą stosunkowo prostą, ale wycofanie go z obrotu – już nie, ponieważ należy udowodnić jego szkodliwość (a jak się domyślasz nie jest to łatwe). Niestety brak jest również badań nad długotrwałym stosowaniem niektórych składników suplementów m.in. roślinnych.

A więc. . .

jeśli planujesz zacząć stosować suplementy – warto zastanowić się jak zmodyfikować dietę aby była pełnowartościowa i dostarczała Ci wszystkiego, czego Twój organizm potrzebuje. Jeśli jednak zdecydujesz się na ich przyjmowanie pamiętaj aby kontrolować dawki, wskazane jest też przedyskutowanie wyboru z lekarzem lub dietetykiem.