Życie bez wody nie jest możliwe. Orzeźwia, odchudza, poprawia metabolizm, dodaje energii, usuwa toksyny. Wymieniać korzyści z jej picia można jeszcze wiele. Dlaczego nie warto rozstawać się z butelką wody, o tym rozmawiamy z dietetyczką Mileną Suchowiecką.

— Dlaczego musimy zaprzyjaźnić się z wodą?
— Woda jest niezbędna nie tylko do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale przede wszystkim dla życia. Musimy pamiętać, że nasz organizm w bardzo dużej mierze składa się właśnie z wody. U noworodka woda stanowi nawet 90% organizmu. Z wiekiem proporcje w ciele się zmieniają, natomiast woda dalej stanowi około 60 %. Ciekawostką jest też to, że kobieta ma w swoim ciele mniej wody niż mężczyzna, a odpowiadają za to uwarunkowania fizjologiczne jakim jest większa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele kobiety. Różnice między płcią widoczne są również w zapotrzebowaniu na płyny. Kobiety powinny pić około 2 litry wody dziennie, natomiast mężczyźni 2,5 litra. Indywidualne zapotrzebowanie na płyny można również oszacować mnożąc masę ciała razy 30 ml.

— Jakie są jej podstawowe funkcje?
— Przede wszystkim stanowi środowisko dla procesów życiowych przebiegających w organizmie. Woda jest również doskonałym środkiem transportu dla substancji odżywczych, dzięki czemu docierają one do każdej komórki w naszym ciele. Woda gwarantuje również prawidłowy przebieg procesów trawienia, wspiera działanie enzymów trawiennych oraz zapobiega zaparciom. Woda działa także oczyszczająco, pomaga usunąć toksyny w postaci moczu i potu, dodatkowo nawilża i poprawia wygląd skóry. Jak widzisz – jest tego naprawdę dużo!

— Na co zwracać uwagę wybierając wodę?
— Przede wszystkim na ilość rozpuszczonych w niej składników mineralnych. Obecnie na rynku wyróżniamy wody nisko-, średnio- oraz wysokozmineralizowane. Najbardziej polecaną będzie woda średniozmineralizowana, która zawiera optymalną ilość mikro- oraz makroelementów. Dobrze też zwrócić uwagę, aby woda była jednocześnie niskosodowa. Gdy prowadzimy aktywny tryb życia, można sięgać po wodę wysokozmineralizowaną. Sprawdzi się ona także u osób w wieku podeszłym.

— Woda jest też ważna w momencie, gdy się odchudzamy.
— To prawda. Przede wszystkim daje uczucie nasycenia i w naturalny sposób powstrzymuje apetyt. Warto pamiętać, że jej niedobór może wywołać „sztuczne uczucie głodu”, gdyż nasz mózg może nie odróżnić uczucia pragnienia od głodu. Woda wspomaga również przepływ płynów w ciele, co przyspiesza przemianę materii, a tym samym pozwala zmniejszyć zasoby tłuszczu w organizmie.

— Gdzie szukać wody? Przecież to nie samo picie…
— Zdecydowanie tak! Oczywiście wodę znajdziemy w różnego rodzaju napojach, przy czym należy pamiętać, że niektóre z nich dodatkowo odwadniają (m.in. kawa i czarna herbata). Poza tym bogatym jej źródłem są owoce i warzywa. Weźmy pod lupę ogórka – składa się on w 97% z wody. Podobną zawartością tego płynu charakteryzują się pomidory, rzodkiewka, seler naciowy, a także truskawka, arbuz czy cytrusy, a to oczywiście tylko część produktów bogatych w wodę!

— Gdy trenujemy, zawsze powinniśmy mieć butelkę wody przy sobie. Kiedy i ile pić?
— Podczas aktywności fizycznej dochodzi do utraty wody z organizmu – przede wszystkim w postaci potu. Podczas jednej godziny ćwiczeń możesz stracić nawet litr płynów, dlatego tak ważne jest ich uzupełnienie. Warto pamiętać, że gdy tego nie zrobimy pogorszy się nasza wydolność fizyczna. Płyny należy przyjmować zarówno przed, w trakcie, jak i po ćwiczeniach. Na 2 godziny przed aktywnością należy wypić 400-600 ml wody, natomiast podczas ćwiczeń dobrze jest nawadniać się co 15-20 minut poprzez wypicie 150-350 ml płynów. Po aktywności należy wypić 1,5 razy więcej wody niż zostało utracone podczas ćwiczeń (można zważyć się przed i po ćwiczeniach). Między treningami należy pić litr płynu na każde przyjęte 1000 kilokalorii. Jeśli chodzi o napoje izotoniczne to zaleca się spożywać je w momencie, gdy aktywność fizyczna trwa ponad godzinę. Ma to na celu utrzymać odpowiedni poziom glukozy i tym samym opóźnić zmęczenie. Napoje te mogą się również sprawdzić po ćwiczeniach, przede wszystkim przyspieszają regenerację i pomagając odbudować zapasy glikogenu.

— Czym grozi niedobór, a czym nadmiar wody w organizmie?
— Gdy pijemy za mało, może dojść nie tylko do zwiększonego pragnienia, ale również możemy czuć rozdrażnienie, mieć zmniejszony apetyt, może pojawić się bezsenność oraz osłabienie sił fizycznych i psychicznych. Odwodnienie skutkuje gorszym wydalaniem produktów przemiany materii, co może powodować zatrucie organizmu. Warto też wspomnieć, iż bez wody jesteśmy w stanie przeżyć tylko kilka dni, gdyż ubytek 20% wody ustrojowej prowadzi do śmierci. Przewodnienie natomiast występuje rzadko powodując zwiększenie masy ciała oraz obrzęki.

— Czym gasić pragnienie?
— Na co dzień zdecydowanie polecam wodę. Gdy mówimy o odpowiednim nawodnieniu po ćwiczeniach, warto włączyć napój izotoniczny, gdyż woda zmniejszając osmolarność krwi może tym samym zmniejszyć odczucie pragnienia i powodować szybsze jego zaspokojenie. Sód znajdujący się w napojach izotonicznych spotęguje pragnienie, co zwiększy spożycie płynów po ćwiczeniach. Domowy izotonik można przygotować łącząc 1 litr wody, 2 łyżki miodu, szczyptę soli oraz odrobinę soku z cytryny lub grejpfruta.

Źródło: Gazeta Olsztyńska, 14.04.2017r.